donderdag 25 oktober 2007

Welkom

Dit is mijn eerste post op dit blog. Hiermee wil mijn ervaringen delen op het gebied van persoonlijke ontwikkeling. De naam "De kaart is niet het gebied" komt van Alfred Korzybski en hij bedoelde ermee dat de taal die we gebruiken niet hetzelfde is als de realiteit dat het beschrijft. Door allerlei oorzaken vallen vaak betekenissen weg of wordt de bedoeling vervormt door de filters in de perceptie van de ontvanger.

Wat zou het toch mooi zijn als de boodschap van je communicatie altijd perfect bij de ander overkomt. Terwijl ik dit schrijf, realiseer ik mij dat natuurlijk deze tekst maar een kaart is van de ideeen die ik over wil brengen.

Ik gebruik al redelijk lang e-mail en je zult waarschijnlijk zelf al hebben ervaren dat wat er in een e-mail bericht staat of wat je er in leest (dit kunnen heel andere dingen zijn) nog weleens verschilt van wat de schrijver bedoeld heeft. En omdat je zo snel een antwoord terug kunt mailen, kan het weleens gebeuren dat je de bedoeling van de ander verkeerd begrijpt, een oververhit bericht terugstuurt en zodoende een "flame war" begint, omdat die ander jouw reactie weer niet kan plaatsen.

Een kleine tip: als je in boosheid een e-mail schrijft, wacht even voordat je op de "Verzenden" knop drukt, bewaar het als draft en verstuur het bericht de volgende dag. Merk dan op of de emotie er nog is, misschien kan je de taal van je antwoord nog kunt verhelderen, en wat is het doel van je bericht? Misschien kan je de "kaart" duidelijker maken zodat het het gebied beter beschrijft.

Geen opmerkingen: